Soliga härliga måndag

De senaste två veckorna har Elvira varit hemma så därav dålig uppdatering. 
Hon var som sagt först sjuk, sedan kände att vi inte för att skicka henne till förskolan då hon hade så pass kraftig hosta att hon nästan kräktes och det gick magsjuka på hennes avdelning.Hade hon fått magsjuka hade hon nog kräkts konstant pga hostan så det kändes inte lockande. Jag fick tid över från skolan så hon och jag passade på att mysa lite extra så därav den andra veckan. Det känns dock skönt att hon är tillbaka på förskolan nu då hon har varit lite rastlös de senaste dagarna så nu får hon verkligen leka av sig. 

Jag ska passa på att svara på en kommentar som jag fick för några veckor sedan om min vikt. 
Personen undrade hur mycket jag har gått ner i vikt och helt ärligt talat, så har ingen med det att göra. 
Jag är uppriktigt sagt less på att vi ska mäta vårt välmående med kilon! 
För mig handlar det inte om vad vågen i sig visar, det handlar om hur jag mår både fysiskt och psykiskt. 
Det tog ett tag för mig efter att Elvira föddes att inse att det inte handlar om vågen. 
Jag vet att jag har ett X antal kilon kvar innan jag är där jag bör vara för att min kropp ska må så bra som möjligt men jag tränar när jag känner att jag har energin och tiden, vilket inte alltid finns men jag tränar så ofta jag har möjlighet och mer än så behöver ni inte veta. 

På tal om vikt så måste jag bara få skriva av mig lite angående det här med socker. 
Varje måndagsmorgon efter att jag lämnat Elvira på förskolan åker jag och veckohandlar och 
varje gång är det ett dussin barn/tonåringar från Sävar skola som handlar godis, chips, glass och läsk. 
PÅ EN MÅNDAGSMORGON. 
Vart är världen på väg? Hur har vi hamnat i en värld där detta beteende är normalt? 
Varför har sockret blivit en sådan stor del av vår vardag? 
Jag kommer göra allt i min makt för att Elvira inte ska få ett sockerberoende, för hennes egen skull.
Hon får äta socker till viss del, men vi uppmuntrar henne inte till det.  
Elvira får ibland äta kakor,glass och saft men godis är något som vi är emot. 
Vi köper sällan hem kakor bara för att äta utan hon får när vi besöker någon som bjuder på fika och om det är kalas. Hon kan få en glasspinne till fredagsmys/lördagsmys, om hon är sjuk, det är varmt eller som efterrätt någon gång. Saft får hon på helgen men oftast är det hennes mormors hemmagjorda som gäller då. 

Hur ser ni andra föräldrar på det här med socker och barn?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig? class="formskugga"

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0