Fostervattensprov

Carro undrade om jag har gjort eller fått förfrågan om att göra fostervattensprov och då kan jag säga att det har jag inte.
Barnmorskan har faktiskt inte ens pratat om det och jag har inte tänkt tanken på att göra det, för vad jag har hört ska det tydligen inte vara speciellt bra för barnet? Minns inte riktigt hur det var med det där så är det någon som vet, säg gärna till mig!  :)


Nu är det såhär att jag tycker att det är JÄTTE BRA att ni ställer frågor och det spelar ingen roll om du inte känner mig, har inte pratat med mig på ett tag eller liknande, ställ bara er fråga om det är någon ni vill veta! :)

Vill inte att du ska läsa min blogg och vara fundersam över något och sitta bakom din dataskärm och tänka "Nä det kan jag ju inte fråga, har ju typ inte träffat henne, känner henne inte eller har inte pratat med henne på hur länge som helst" - Var inte blyga! :)

Kommentarer
Postat av: Mamma Mu

Fostervattensprov ökar risken för missfall enl info från en barnmorska.

2011-10-20 @ 08:50:28
Postat av: Anonym

Det kan även skada barnet. Jag vet en liten pojke som var fin och frisk när dom gjorde provet, men eftersom det redan är sterilt inne i livmodern så ska man helst inte vara där och greja. Så när pojken föddes var han döv, nästan blind och fick hjärnskador.

2011-10-20 @ 10:35:34
Postat av: carro

när jag var 20 år å blev gravid så blev jag erbjuden ett fostervattenstest. men barnmorskan menade på att det är mer för dom äldre. men det finns alltid risker,oavsett ålder. Men det vanligaste som man kollar upp är Downs syndrom, och andra sjukdommar.



Om vi säger så här, jag fyller nu 29 år och skulle jag bli gravid så skulle jag nog vilja göra ett fostervattens prov. men jag vet risker att man kan få missfall. men man kan juh även få ett barn med downs syndrom vilket gör att det kommer behöva extra hjälp i hela hon/hans liv.



jag tänkte ¨på ena tjejen som skrev att hon vet av en liten pojke som var fin och frisk inne i livmodern. men sen föddes var han döv blind hjärnskador? jag förmodar att det blev en utredning om vad som hade hänt. och vet dom säkert att det var fostervattens provet som orsakade det?



för vid födsel så kan det hända mycket med barnet, få för lite syre och kan få hjärnskador.



hoppas på svar

mvh carro

2011-10-20 @ 13:12:08
Postat av: Marie (Johannas mamma)

Jag har 5 egna barn och det var endast med dom 2 sista som jag blev erbjuden att ta fostervattensprov för att kolla om det fanns Downs syndrom. Visst kan man få missfall men det kan man ju få i allafall. I mitt fall gick det bra (som du vet) Sedan så kan du när du tar provet få veta det exakta könet på barnet du väntar. Med ultraljud kan det ibland bli fel.

2011-10-20 @ 15:46:00
Postat av: carro

johannas mamma, tog du fostervatten prov på dom två sista barnen? har du hört mycket om att det kan få hjärnskador m.m



jag har en vän som är 35 och hon har fått göra något nytt som heter screen någonting, jag vet inte vad det heter. men då kan dom kolla upp om man har förhöjt kromoson tjosan, och då kan dom erbjuda fostervattensprov för att kunna gå vidare med det om man nu har förhöjt av något! men det är juh inte 100 procent heller efter som mycket händer under graviditeten oxå.



mvh carro

2011-10-20 @ 16:32:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig? class="formskugga"

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0