Förlossningen

Tänkte berätta lite om förlossningen. :)

Torsdag den 19/1
Hade tid på MVC kl 15.00 för en rutinkoll, när jag kom in till barnmorskan hade hon redan pratat med en läkare på spec och blev uppskickad på kontroll på förlossningen igen, för att hålla koll på mina symtom för havandeskapsförgiftning osv.
Väl där blev det tester och fick sedan åka hem 19.00.

Fredag den 20/1
Fick en tid på Spec för att göra ett ultraljud och fortsätta med tester.
Var där 08.00, fick veta att lillan vägde 400 gram mindre än beräknat.
Träffade en läkare som fortsatte med tester och fick sedan höra
"Du ska till förlossningen kring lunch-tid, det är dags för igångsättning"
Så jag skickade sms till Marcus, han kom och hämtade mig, vi for hem, fixade mat och packade det sista och for sedan till förlossningen.
Vi var där ca. 13.00 och fick tabletten som skulle starta förlossningen 15.15 och fick förvärkar ca 1 timme senare men det avtog snabbt.
Blodtrycket låg på 160/105 hela eftermiddagen.
Marcus blev hemskickad så han for kring 22.30.

Lördagen den 21/1
02.00 - Vaknar av smärta i ryggen som återkommer med bara ca 30 sekunders mellanrum.
02.10 - kallar på sköterskan som sätter igång CTG - kurvan och känner på livmoderhalstappen.
Får sedan sömntablett och smärtstillande.
04.00 - Har fortfarande ont, har blödningar och kan inte sova, kallar på sköterskan.
blodtrycket låg på 155/105.
04.23 - Fick morfinspruta.
09.00 - blodtrycket låg på 160/105 och barnmorskan tog hål på fosterhinnorna.
10.30 - förflyttad till förlossningssalen.
12.00 - fick epidural-bedövning
14.30 - öppen 7 cm.
19.00 - öppen 8 cm och får dropp för att sätta fart på det hela.
20.10 - Barnmorskan hämtar Marcus från dagsrummet för att hjälpa mig, mina värkar var brutala.
Ca 21.00 - öppen 10 cm och får börja krysta.
21.08 föddes vår älskade lilla tjej :D
50 cm lång och 3215 gram :)



Blev kvar på BB tills i onsdags som sagt, pga mitt höga blodtryck och lillan hade lågt blodsocker men det är bra nu och jag har fått medicin mot blodtrycket så vi mår bra allihopa :)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig? class="formskugga"

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0