låta barnen vara på förskola trots att det går magsjuka?

De senaste dagarna har jag suttit och funderat över det här med förskolor och sjuka barn. 
Eftersom jag studerar på distans har jag möjligheten att låta Elvira vara hemma när det går tex magsjuka. 
Igår fick jag ett sms från virans fröken som ville meddela att det nu går magsjuka på hennes avdelning. 
Min första tanke var: "hon stannar hemma så länge som möjligt, så vi slipper få hem det!"
Att lämna henne på förskolan under sådana perioder känns för mig som att gambla, att Elviras hälsa är insatsen och vi väntar på att få se om vi vinner "the-price-from-hell". 
-" åh grattis, Elvira har vunnit en vecka av kaskadkräkningar, konstant illamående, diarrér, sömnlösa nätter, feber och trötthet - och var beredd på att resten av familjen också kan få ta del av priset!"
 
Nej tack, jag avstår så gott det går. 
Jag har ju dock ingen större erfarenhet av arbete och småbarn under magsjuketider så ni som har barn som går i förskola eller har någon annan form av barnomsorg, hur gör ni och hur känner ni inför detta?  
Om ni hade möjlighet, skulle ni låta barnen stanna hemma? Varför? Varför inte? 
 
Det händer att jag känner mig väldigt överbeskyddande och löjlig över detta, men jag vill inte att mitt barn ska bli sjukt i onödan. Förstår ni hur jag tänker?  
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag förstår din tanke helt och hållet, men tänk på att det är när barnen är små som imunförsvaret byggs upp, för att få ett motståndsk4aftit imunförsvar bör det utsättas för alla sorters bakterier

2015-02-25 @ 07:03:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig? class="formskugga"

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0