Mina studier

Ni som har följt mig tidigare vet ju om att jag har studerat upp mina betyg på distans sedan Elvira var ca ett år och jag hade som målsättning att bli klar senast nu i sommar. Jag kan äntligen meddela att jag blev klar med det i November! Det känns så skönt att det är ett avslutat kapitel!
I december läste jag upp Engelska 6 då man måste ha det som behörighet för att söka till förskollärare, vilket är min dröm och i Januari började jag på en barnskötarutbildning, även den på distans och det är jättekul!

Jag var smått skeptisk med att studera på distans i början men jag måste säga att det har varit underbart! 
Jag har haft möjligheten att kombinera småbarnslivet med både studier och jobb. Så jag rekommenderar att studera på distans. Det kan vara svårt beroende på kurser och så, men iallafall för mig har det varit perfekt. 
När jag började mina studier 2013 läste jag i ungefär ett halvår, tog några veckors sommarlov och började sedan studera igen. Jag har studerat konstant från dess utan "lov" vilket har varit smått tufft i perioder men i och med att det är på distans så har jag kunnat lägga extra mycket tid åt skolan vissa veckor för att sedan ha någon vecka i lugnare tempo. Så kort sagt har jag pluggat konstant i 1,5 år. Det viktigaste när man läser på distans enligt mig är att man gör upp en plan om vad som ska göras och när det ska göras och att man faktiskt gör dem på bestämd tid så att man inte skjuter upp det hela tiden och sedan även att man lär sig att ta pauser då och då. Sitter man som jag gjorde i början, hela tiden med skolan, tappar man lätt intresset för kursen så det gäller att skapa en balans. 

Nog pratat om distansstudier, jag måste ju berätta att jag ska göra högskoleprovet den 28 mars i år för att sedan söka in till förskollärar-programmet på Umeå universitet till hösten/våren, så förhoppningsvis når jag min dröm inom en snar framtid. 

 
Just nu läser jag lärande och utveckling - vilket är väldigt intressant! 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig? class="formskugga"

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0