scones utan smör

Jag försöker undvika bröd så gott det går men idag kände jag verkligen för grahamsscones!
Dessa är mitt favoritrecept då sconesen inte innehåller smör, de får en krispig yta och är saftiga på insidan. 
 
 
Du behöver: 
2 dl grahamsmjöl
2 dl vetemjöl (gärna fullkorn) 
4 tsk bakpulver 
0.5 - 1 tsk salt
1,5 dl mjölk
125 gr kvarg
1 msk rapsolja 
 
Gör såhär: 
Sätt ugnen på 250°C 
Blanda de torra ingredienserna i en mixer. 
Häll i de blöta ingredienserna och blanda ordentligt.
Dela smeten i två delar och kleta ut till två runda kakor på ett bakplåtspapper med hjälp av händerna. Är smeten väldigt kletig kan man ta några droppar vatten eller mjöl på fingrarna. 
Skåra och nagga. Grädda i ca 10 min. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig? class="formskugga"

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0